Virtual Reality en GGZ in 2021

Virtual reality heeft de laatste jaren grote sprongen gemaakt op het gebied van hardware, software en simulaties. Ongemakken zoals onhandige bedrading, zware headsets, statische beelden, motion sickness en krachtige computers maken ruimte voor apparatuur en software dat gebruiksvriendelijk is en toegankelijk voor een groter publiek. Mede voor de zorg biedt deze vooruitgang nieuwe uitkomsten om bijvoorbeeld de effectiviteit van behandelingen te vergroten. In dit artikel bespreken we de stand van zaken in 2021 en waarom virtual reality een interessante toevoeging is aan jouw huidige werkwijze.

Gebruiksgemak en toegankelijkheid zijn de nieuwe richtlijnen

Voor een lange tijd was de onhandigheid van een kwalitatieve virtual reality bril een grote drempel voor zowel professionals als consumenten om met deze technologie aan de slag te gaan. Een gebrek aan ruimte, kennis en computerkracht dreven de prijs op om succesvol gebruik te kunnen maken van alles dat virtual reality te bieden heeft. Indien je meer bewegingsvrijheid wilde kon je kiezen voor een snoerloze (standalone) virtual reality headset. Helaas ging dit dan ten koste van de grafische kwaliteit waardoor de volledige kracht van virtual reality niet tot zijn recht komt.

Gelukkig hebben we nu een nieuw standaard bereikt waar ontwikkelaars streven naar optimaal gebruiksgemak en comfort voor de gebruiker met minimaal verlies van de grafische kwaliteit. Een van de eerste producten die daaruit voort is gekomen is de Oculus Quest. Deze nieuwe standalone VR headset combineert de gemakken van een snoerloze virtual reality bril met de grafische kwaliteiten van een krachtige computer in één headset. Je hoeft geen sensoren meer op te hangen in de kamer die je bril detecteren zodat je vrij kunt rondlopen zonder ergens tegenaan te lopen. Door simpelweg de kamer te scannen met de Oculus Quest kun je de omgeving analyseren en wordt je beweegruimte gecreëerd. Hierdoor ben je minder afhankelijk van het constant gebruiken van dezelfde ruimte.

Meer interactie en mogelijkheden bij behandelingen

Voor onder andere zorgprofessionals biedt deze vooruitgang nieuwe kansen. Een van de grootste voordelen van virtual reality implementeren bij behandelingen, is dat een cliënt in de ideale omstandigheden zo kan opgaan in een virtuele wereld, dat zijn hersenen bepaalde waarnemingen niet meer onderscheiden van de werkelijke wereld. Dit wordt ook wel ‘immersion’ genoemd. Mede door zelf de interacties te kunnen uitvoeren in een virtual reality simulatie zoals lopen, rondkijken en voorwerpen oprapen sta je zo dicht mogelijk bij de echte wereld. Bij exposure therapie voor bijvoorbeeld het behandelen van claustrofobie kan een cliënt in virtual reality zelf in de lift stappen, zich voegen tussen de mensen die al in de lift staan en de knop indrukken voor de gewenste etage. De nieuwe VR headsets maken deze dynamische en interactieve simulaties toegankelijk voor iedere praktijk of behandelaar zonder dat hier een grote investering tegenover staat.

Populariteit groeit

Virtual reality begint langzaam maar zeker haar populariteit te verdienen en het vergroten van het gebruiksgemak zal zeker bijdragen aan de maatschappelijke ontwikkeling van de technologie zowel professioneel als op het gebied van entertainment. Ook ouderen (waarvan doorgaans wordt verwacht dat ze minder affiniteit hebben met technologie) staan steeds meer open voor de toepassingen van virtual reality.

Mind Mansion

Mind Mansion biedt het volledige pakket voor zorgprofessionals om direct van start te kunnen gaan met het toevoegen van virtual reality aan hun huidige exposure therapie behandelingen. Door de combinatie van de Oculus Quest, biofeedback sensoren en het gebruiksvriendelijk dashboard kunnen zorgprofessionals elke simulatie aanpassen naar wens en onder andere stressniveaus monitoren op één platform. Benieuwd naar de mogelijkheden bij jouw behandelingen? Neem dan contact op met ons via www.mindmansion.nl/contact voor een gratis demonstratie.