Hoe kan je claustrofobie overwinnen?

Herken je een van deze situaties?

  • Je beklimt liever een tig aantal trappen van een flatgebouw dan dat je in een ellendig klein hokje (beter bekend als een lift) stapt om naar boven te moeten.
  • Je wilt heel graag een verre reis maken, maar bij het kopen van het ticket kun je je er niet overheen zetten dat je een lange vlucht moet maken op grote hoogte zonder uitweg.
  • Op een netwerkborrel of huisfeestje zit je met een enorme druk op je darmen, maar je vermijdt het openbaar toilet omdat je de deur niet op slot durft te draaien.

Dit zijn allemaal voorbeelden van situaties die bij mensen die last hebben van claustrofobie het zweet doet uitbreken. Hoe onschuldig sommige situaties ook klinken, ze hebben allemaal een effect op je dagelijks leven en op de plannen die je wilt maken. Iedereen heeft angsten, maar als je daardoor je eigen welzijn, dromen en kansen in de weg gaat zitten wordt het tijd om te zeggen 'genoeg is genoeg'.

Herken jij jezelf hierin of ken je iemand die hier last van heeft? Dan ben je bij dit artikel op de juiste plek. Lees verder en kom meer te weten over claustrofobie, het herkennen van symptomen, praktische tips en de beschikbare behandelingsmethodes.

Ben je een behandelaar?

Ben je een behandelaar van angststoornissen en fobieën en ben je op zoek naar een effectieve aanvulling op je huidige behandelingsmethode? Mind Mansion heeft meerdere virtual reality exposure therapie (VRET) simulaties ontwikkeld voor de behandeling van onder andere claustrofobie. Voor meer informatie over de werking van VRET en ons product ga je naar onderstaande pagina's.

Wat is claustrofobie?

De betekenis van claustrofobie (of engtevrees) is kort gezegd een specifieke fobie voor kleine en/of afgesloten ruimtes. Denk hierbij aan onder andere liften, bioscopen, vliegtuigen, openbaar vervoer en ruimtes zonder ramen of zichtbare uitgangen. Wanneer je angst voor dit soort ruimtes geen reële grond heeft en je hier sociale problemen door ondervindt, spreken we van een angststoornis.

Ongeveer 5% van de nederlandse bevolking heeft last van claustrofobie en het is daarmee ook een van de meest voorkomende fobieën in Nederland. Symptomen van een angststoornis zoals claustrofobie hebben grote overeenkomsten met normale gevoelens van angst. Ga voor jezelf dus na of je angst gegrond.

Symptomen van claustrofobie

  • Hartkloppingen
  • Een droge mond
  • Een beklemd gevoel
  • Nerveuze spanning
  • Prikkelbaarheid
  • Rusteloosheid
  • Verhoogde spierspanning
  • Slaap- en concentratieproblemen
claustrofobie overwinnen

Tips om claustrofobie te overwinnen

1. Ga confrontaties niet uit de weg

Mensen met claustrofobie vermijden over het algemeen de ruimtes waarin zij geconfronteerd worden met hun fobie. Echter is dit juist hetgeen wat je niet moet doen. Het is belangrijk om de ruimtes te blijven betreden om te voorkomen dat de angst verergert. Dit kan soms erg lastig zijn, maar het zal ervoor zorgen dat je claustrofobie een niet al te grote beperking oplevert in het dagelijks leven. Praat erover met mensen die je vertrouwt als je merkt dat dit steeds lastiger wordt.

2. Verplaats je gedachten

Daarnaast is het belangrijk om je gedachtes reëel te houden. Mensen met claustrofobie hebben de neiging vaak te focussen op negatieve gedachtes, zoals “de lift blijft vasthangen als ik erin zit”. Dit zijn niet-helpende gedachten waardoor de angst alleen maar verergerd wordt. In plaats van deze gedachtes vast te houden is het beter om te focussen op iets anders, zoals bijvoorbeeld je ademhaling.

3. Zelfhulpmethodes

Natuurlijk is het verleggen van gedachtes makkelijker gezegd dan gedaan, maar met de jaren zijn er steeds meer technieken bijgekomen die je helpen om op een laagdrempelige manier controle terug te krijgen over je angstgevoelens. Ga eens oefenen met wat apps die je ademhalingstechnieken leren of start met het luisteren naar mindfulness podcasts.

4. Neem contact op met een professional

Ons advies is altijd: wanneer je twijfelt over je huidige situatie en heb je het idee dat je het zelf niet kan controleren, ga dan langs bij een professional. Met een doorverwijzing van de huisarts ben je voor veel behandelingsmethodes zoals cognitieve gedragstherapie volledig of grotendeels vergoed. Cognitieve gedragstherapie is een therapie waar je angststoornis wordt aangepakt bij de bron en je denkpatronen in kaart worden gebracht.

Als je niet de stap wilt zetten om naar de huisarts te gaan kun je ook zelf contact opnemen met een professional. Met een klein beetje Googelen zul je zien dat er veel behandelaars beschikbaar zijn die zich specialiseren in het behandelen van specifieke fobieën. Daarbij kun je in dat geval zelf je voorkeuren bepalen wanneer je bijvoorbeeld liever praat met een man of vrouw.

Behandeling van claustrofobie

Er zijn verschillende oplossingen voor het behandelen van claustrofobie. Het verschilt enorm per persoon en is afhankelijk van de oorzaak van de fobie welke behandelmethode het beste werkt. De verschillende manieren om claustrofobie te behandelen zijn:

Cognitieve gedragstherapie

Zoals eerder vermeld is Cognitieve gedragstherapie een therapie waar je angststoornis wordt aangepakt bij de bron en je denkpatronen in kaart worden gebracht. Bij cognitieve gedragstherapie wordt ervan uitgegaan dat de situatie zelf niet de negatieve gedachtes veroorzaken, maar de perceptie van de cliënt op de situatie. Er wordt geleerd om op een structurele manier gedachtes anders te interpreteren.

claustrofobie overwinnen cgt
claustrofobie oplossingen vret

Virtual reality exposure therapie (VRET)

Tijdens een behandeling met VRET worden cliënten blootgesteld aan situaties uit de echte wereld zonder er fysiek aanwezig te hoeven zijn. De combinatie van virtual reality en exposure therapie maakt het mogelijk om virtueel confrontaties aan te gaan met je angsten. Hierdoor kan er geoefend worden met specifieke situaties op een laagdrempelige manier.

EMDR Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)

EMDR is een behandelingsmethode voor mensen die blijvend last houden aan de gevolgen van een schokkende ervaring. Tijdens een sessie wordt er gevraagd om terug te denken aan de gebeurtenis om een profiel op te stellen waarna opvolgend het verwerkingsproces start. Hierbij worden situaties opnieuw naar boven gehaald maar dan in combinatie met afleidende stimulus.

claustrofobie behandelen emdr
claustrofobie overwinnen mindfulness

Mindfulness

Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) houdt in dat je leert om jezelf niet langer te identificeren met negatieve gedachten en gevoelens door er een accepterende, niet oordelende en niet-reactieve houding tegenover te zetten. Deze behandelingsmethode wordt ook vaak ingezet bij depressies.

Mind Mansion biedt de oplossing voor claustrofobie

Virtual reality maakt het mogelijk om op alle gewenste momenten te oefenen met het aangaan van je claustrofobie. Je angst aangaan in VR is een goede opstap voor exposure in het echt. Je kunt oefenen met verschillende situaties die voor jou de angst opwekken. Zo leer je hoe je met deze situaties om moet gaan en hoe je moet handelen. Als je vervolgens genoeg vertrouwen hebt gekregen in de desbetreffende situatie kan je de confrontatie in het echt aangaan en je angst daadwerkelijk overwinnen.

Lees meer informatie over claustrofobie overwinnen in een VR lift >

Kunnen wij je helpen?

Ben je enthousiast geworden over de mogelijkheden van virtual reality? Misschien kunnen wij je dan zelf helpen om van je claustrofobie af te komen. Stuur ons een bericht dan kunnen we de mogelijkheden bespreken of je doorverwijzen naar een therapeut die werkt met virtual reality exposure therapie. Zit je al bij een therapeut? Laat hem of haar dan contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken.