Hoe kan je claustrofobie overwinnen?

Met een lift naar een volgende verdieping gaan, een vliegreis maken of naar een openbaar toilet de deur achter je op slot doen. Dat zijn situaties die bij mensen die last hebben van claustrofobie het zweet doet uitbreken. Heb jij hier last van of ken je iemand die dit heeft? Wij hebben een aantal virtual reality exposure therapie simulaties en claustrofobie oplossingen om jou te helpen claustrofobie te overwinnen.

Betekenis van claustrofobie

Claustrofobie is de angst voor kleine en/of afgesloten ruimtes. Ongeveer 5% van de mensen in Nederland hebben hier last van en het is daarmee ook een van de meest voorkomende fobieën. Omdat claustrofobie voor iedereen anders is, is de betekenis ervan ook voor iedereen anders. Voorbeelden van plaatsen die worden vermeden door mensen met claustrofobie zijn:

  • Liften
  • Bioscopen
  • Vliegtuigen
  • Openbaar vervoer
  • Ruimtes zonder ramen of zichtbare uitgangen
claustrofobie overwinnen

Tips voor claustrofobie

Mensen met claustrofobie vermijden over het algemeen de ruimtes waarin zij geconfronteerd worden met hun fobie. Echter is dit juist hetgeen wat je niet moet doen. Het is belangrijk om de ruimtes te blijven betreden om te voorkomen dat de angst verergerd. Dit kan soms erg lastig zijn, maar het zal ervoor zorgen dat je claustrofobie een niet al te grote beperking oplevert in het dagelijks leven. Daarnaast is het belangrijk om je gedachtes reëel te houden. Mensen met claustrofobie hebben de neiging vaak te focussen op negatieve gedachtes, zoals “de lift blijft vasthangen als ik erin zit”. Dit zijn niet-helpende gedachten waardoor de angst alleen maar verergerd wordt. In plaats van deze gedachtes vast te houden is het beter om te focussen op iets anders, zoals bijvoorbeeld je ademhaling. Door te oefenen in onze simulaties leer je stapsgewijs (en in je eigen tempo) je gedachten onder controle te krijgen, je focus te verleggen en je angst te overwinnen.

Behandeling van claustrofobie

Er zijn verschillende oplossingen voor het behandelen van claustrofobie. Het verschilt enorm per persoon en is afhankelijk van de oorzaak van de fobie welke behandelmethode het beste werkt. De verschillende manieren om claustrofobie te behandelen zijn:

  • Cognitieve gedragstherapie
  • Virtual reality exposure therapie (VRET)
  • EMDR
  • Mindfullness

Onze VR oplossingen werken volgens de VRET methode en kunnen je helpen om in je eigen tempo je angst te overwinnen. We raden je aan dit samen met een behandelaar te doen die je hierbij kan helpen.

Claustrofobie oplossingen met VR

Virtual reality maakt het mogelijk om op alle gewenste momenten te oefenen met het aangaan van je claustrofobie. Je angst aangaan in VR is een goede opstap voor exposure in het echt. Je kunt oefenen met verschillende situaties die voor jou de angst opwekken. Zo leer je hoe je met deze situaties om moet gaan en hoe je moet handelen. Als je vervolgens genoeg vertrouwen hebt gekregen in de desbetreffende situatie kan je de confrontatie in het echt aangaan en je angst daadwerkelijk overwinnen.

Lees meer informatie over claustrofobie overwinnen in een VR lift >

Ben jij behandelaar of cliënt en wil je meer weten over de mogelijkheden om met VR claustrofobie te overwinnen? Neem dan contact met ons op.