Symptomen van angst en paniek

dit een veelbesproken onderwerp is. Kijk maar naar bijvoorbeeld de ‘Hey het is oke’-campagne van het VWS. Angst kan leiden tot enorme beperkingen in het dagelijks leven. Het is daarom goed om te weten wanneer je last hebt van angst en wat je op dat moment het beste kunt doen.

Wat is angst?

Angst is een emotie veroorzaakt door een waargenomen of beleefde bedreiging, die meestal lijdt tot een vermijding of ontwijking daarvan. In sommige gevallen kan gezegd worden dat angst reëel is. Bijvoorbeeld wanneer je op een instabiele brug staat en je angst krijgt dat je naar beneden gaat vallen. Echter kan gezegd worden dat hoogtevrees op een keukentrapje minder reëel is. Het heftig reageren op bepaalde situaties kan dan gezien worden als angst.

Hoe ontstaat angst en paniek?

Er zijn verschillende manieren die jouw angst of paniek kunnen veroorzaken. In veel gevallen is het omdat je een traumatische situatie hebt ervaren en je hieraan wordt herinnerd wanneer je de confrontatie met een soortgelijke situatie aangaat. Doordat je steeds meer situaties gaat associëren met de traumatische gebeurtenis, wordt de angst steeds heftiger en word je steeds meer beperkt in het dagelijks leven. Een andere veelvoorkomende oorzaak van angst is het overnemen van de angst. Is jouw vader of moeder bang voor vogels bijvoorbeeld. Dan zal jij dit gedrag als kind overnemen en met je meebrengen in je volwassen leven.

Er zijn nog tal van andere manieren waardoor je angst kan ontstaan, maar het belangrijkste is dat je leert hoe je hiermee om moet gaan om te voorkomen dat de angst verergert.

Lees hier 5 tips voor het omgaan met angst >

Symptomen van angst

Maar hoe herken je angst nu? Dat is de vraag. Voor iedere persoon kan het verschillen hoe er gereageerd wordt op een angstige situatie, maar er zijn bepaalde kenmerken die over het algemeen voorkomen bij iedereen met een angststoornis. Om te beginnen is iemand met een angststoornis vaak doorlopend:

  • onrustig
  • prikkelbaar
  • vermoeid
  • gespannen
  • slecht gefocust

Daarnaast zijn er nog symptomen die optreden op het moment dat je alsnog de confrontatie met de angst aangaat. Dit zijn over het algemeen symptomen als:

  • een versnelde hartslag
  • zweten (vaak op handen en rug)
  • koude rillingen
  • benauwdheid/drukkend gevoel op de borst
  • droge mond
  • misselijkheid
  • hoofdpijn
  • flauwvallen
  • het gevoel dat u de controle over jezelf verliest

Heb jij hier last van en word je hierdoor belemmerd? Neem dan contact op met je huisarts om over deze kwestie te gaan praten.

Online je angststoornis testen

Er zijn tal van online tests te vinden die je inzicht kunnen geven in hoeverre jij een angststoornis hebt. Wij hebben verschillende tests vergeleken en raden aan deze test eens te bekijken.

Wat kun je zelf doen aan je angst?

Belangrijk is dat je vooral goed voor jezelf blijft zorgen. Wanneer je gaat lezen over manier om van je angst af te komen zal je zien dat overal vermeld wordt dat je genoeg moet slapen, goed moet eten en jezelf rust moet geven. Dit is ook wat wij mensen die bij ons terechtkomen aanraden. Daarnaast is het belangrijk dat je op zoek gaat naar hulp. Je kunt dit niet alleen. Je moet erover praten en zo kun je langzaam de situatie beter onder controle krijgen.

Zoek hulp bij jouw angst

Heb jij een angst of een fobie? Ga hier dan over praten met iemand die je vertrouwt zoals familie, vrienden of je huisarts. Een huisarts kan je goed advies geven over de verschillende mogelijkheden en je doorverwijzen naar bijvoorbeeld een praktijkondersteuner of psycholoog indien dit voor jou van toepassing is.

De tools van Mind Mansion kunnen een goede aanvulling zijn op een behandeling bij een praktijkondersteuner of psycholoog, maar kan ook gebruikt worden in combinatie met zelfhulptechnieken. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.