5 tips voor het omgaan met angst

Bijna 1,1 miljoen mensen in Nederland heeft in zijn of haar leven last van een angst of een fobie. Hierdoor is het nummer 4 op de lijst van de hoogste ziektelast in Nederland. Een angst kan heel groot zijn waardoor iemand bijvoorbeeld helemaal niet naar buiten kan. Maar het kan ook in kleinere vormen tot uiting komen. Bijvoorbeeld iedereen kent wel iemand die last heeft van hoogtevrees. Om deze reden zijn wij met Mind Mansion gestart, zodat we mensen kunnen helpen om te gaan met hun angst.

In dit artikel geven wij 5 tips voor het omgaan met angst. Ook zal er worden aangegeven hoe virtual reality, en daarmee de oplossing van Mind Mansion, kan helpen om (zelfstandig) van je angst af te komen.

Tip 1 – Zie je angst onder ogen

Een van de meest bekende manieren om van je angst af te komen, is door je angst aan te gaan. Zoek de confrontatie met je angst op en oefen hoe je rustig kunt blijven in deze situatie. Denk hierbij vooral aan het behouden van een rustige ademhaling en een ontspannen lichaam. Op deze manier leer je zelfvertrouwen op te bouwen om in de toekomst zonder gevolgen de situaties op te zoeken. Zo leer je omgaan met angst.

Tip 2 – Bereid je voor op een angstige situatie

Je kunt niet altijd een angstige situatie uit de weg gaan. Het is ook juist beter om dit niet te doen. Toch kan het zwaar zijn als je plotseling te maken krijgt met de confrontatie met de angstige situatie, omdat je vaak niet weet hoe je hiermee moet omgaan. Bedenk voordat je ergens op af gaat dus wat er allemaal kan gebeuren en hoe je wilt reageren op het moment dat je in een angstige situatie terecht komt.

Tip 3 – Besteed meer aandacht aan jezelf

Wanneer je een positieve houding aanneemt, zal je jezelf ook snel beter voelen. Zorg dat je goed eet en goed slaapt. Tips hiervoor zijn bijvoorbeeld het vermijden van cafeïne houdende producten en producten die veel suikers bevatten. Wanneer jij je goed voelt, zal de angst minder duidelijk aanwezig zijn en is het makkelijker de confrontatie met de angst aan te gaan. Zoek manieren om jezelf te ontspannen. Denk bijvoorbeeld aan simpele Mindfullness oefeningen.

Tip 4 – Praat met iemand over je angst

Niets is zo vervelend als alleen met je angst om te moeten gaan. Het kan enorm helpen om iemand te vertellen over de angst waar jij mee zit. Dit kan een persoon zijn die dicht bij je staat, zoals je partner of een vriend of vriendin. Deze persoon kan je ondersteunen bij de confrontatie met de angst of kan je helpen met het zoeken naar hulp bij het overwinnen van je angst.

Tip 5 – Zoek hulp bij het omgaan met angst

Het overwinnen van je angst kun je vaak niet alleen. Naast hulp van een partner, vriend of vriendin is het ook goed om op zoek te gaan naar bijvoorbeeld een hulpverlener. Een andere mogelijkheid is zelf aan de slag te gaan met je angst door middel van een zelfhulpboek.

Omgaan met angst door Mind Mansion

Een van de manieren om optimaal gebruik te kunnen maken van deze tips is door middel van Mind Mansion. In virtual reality kun je de angst aangaan met je angst. Dit kan als tussenstap zijn voordat je de confrontatie met de angst in de echte wereld aangaat.

Als je nu een van de Mind Mansion simulaties aanschaft ter waarde van €50,- krijg je hier een gratis zelfhulpboek ter waarde van €15,- bij. Stuur een mailtje naar info@mindmansion.nl en doe een aanvraag voor een simulatie.